tiistai 14. toukokuuta 2013

Toimintaa päiväkoti Sateenkaaressa


Toimintailtapäivä päiväkoti Sateenkaaressa 17.4.2013

Me kaksi sairaanhoidon opiskelijaa järjestimme toimintailtapäivän vanhemmille ja lapsille yhdessä Sateenkaaren päiväkodin henkilökunnan kanssa. Alakerta oli varattu meidän opiskelijoiden toiminnoille ja yläkerrassa toimi päiväkodin henkilökunnan toimintapisteet.

Tilaisuus järjestettiin osana Pumppu-hanketta. Hanke alkoi jo viime syksynä, jolloin olimme opiskelukaverini kanssa harjoittelussa Sateenkaaren päiväkodissa. Harjoittelun aikana annoimme tietoa leikinomaisesti hyvästä ravinnosta ja unesta.
Meillä oli omat toimintatavat alle 3-vuotiaiden ryhmässä, kuin myös 5-vuotiaiden ryhmässä sekä esikoululaisten kanssa. Ravinto-opetusta annoimme lautasmallin ja itämeren ruokakolmion avulla. Pienten kanssa opettelimme Alli Lautasmalli – runon ja askartelimme omat lautasmallit. Unta käsiteltiin lähinnä unilaulujen avulla. 5–vuotiaiden esikoululaisten kanssa tehtiin unileluja vanhoista pyjamista ja keskusteltiin unesta ja unen tarpeesta. Lisäksi maalattiin unikuvia.  Ravintoa käsiteltiin myös apuna Alli Lautasmalli ja itämeren ruokakolmio. Ravinnosta keskusteltiin miettimällä kahdesta vaihtoehdosta, kumpi oli parempi.

Kaikissa lapsiryhmissä maistelimme erilaisia vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Lapset saivat äänestää, mikä edellä mainituista olivat parhaimpia. Lisäksi teimme lapsille unen-ja ravinnonseurannan passit. Niissä vanhemmat saivat kerätä tietoa, millaista ruokaa lapset söivät ja kuinka paljon he nukkuivat vuorokauden aikana. Päiväkodissa seurasimme samaan aikaan samoja asioita. Tarkoituksena oli, että saisimme vanhemmille yhtenäistä tietoa koko viikon ajalta.
Kohderyhmänä olivat syksyllä lähinnä lapset, nyt keväällä suuntasimme tietoutta enemmän vanhemmille.

Toimintailtapäivässä oli neljä toimintapistettä.
1.Lautasmallipiste
Tässä pisteessä lapset ja vanhemmat saivat koota lautasmallin mukaisen aterian kuvista itselleen. Mallina oli lautasmalli, jossa puolet lautasesta täytetään salaatilla, neljäsosa hiilihydraateilla, kuten peruna, riisi tai pasta. Viimeinen neljäsosa lautasesta täytetään proteiinilla, kuten lihalla tai kalalla.

2. Perheen ruokatottumuskolmiopiste
Tässä pisteessä perhe pääsi kartoittamaan ruokatottumuksiaan Painokas-työkalupakin ruokatottumuskolmion ruokakorttien avulla. Pelissä on pelilautana kolmio, joka oli jaettu kolmeen osaan. Alaosaan perheet laittoivat niitä ruokakuvia, joita he syövät joka päivä. Toiseen kolmion osaan tulee niitä ruokia, joita perhe syö 3-4 kertaa viikossa ja viimeisen kolmion huipulle laitettiin ruokalajit, joita syödään kerran viikossa tai harvemmin.
3. Univisapiste
Tässä pisteessä vanhemmat ja lapset pääsivät visailemaan kysymyksistä, joissa pohditaan unen määrää ja tarvetta sekä unen puutteen aiheuttamia haittoja.

4. RentoutuspisteNeljännessä pisteessä vanhemmat ja lapset pääsivät rentoutumaan. Lattialla oli patjoja; toinen sai olla hierottava ja toinen hieroja. Hieroja luki halutessaan satua ja piirsi sitä samalla hierottavan selkään sormillaan. Satu kertoo ilman muutoksista, esimerkiksi sadetta voi tehdä naputtamalla sormilla selkään. Jos haluaa, avuksi voi ottaa pensseleitä. Hieronnasta oli ohjeet ja kuvat seinällä, joista sai katsoa mallia.
Perheet saivat kiertää pisteitä omassa tahdissaan iltapäivällä kello 15.00 lähtien. Tilaisuudella haluttiin lisätä perheiden tietoutta ravinnosta ja unesta.  

Erityisesti vanhemmat olivat kiinnostuneet ruokakolmion täyttämisestä lasten kanssa. He miettivät yhdessä, mitä ja millaisia ruokia he söivät viikoittain.  Ruokakolmiopiste sai heidät miettimään, mitä ruokaa voisi kenties syödä useammin ja voisiko herkkujen määrää vähentää.
Rentoutuspiste sai myös kannattajia. Sadun kertominen selkään koettiin rentouttavana. Tästä pisteessä ehkä huomattiin, että perhe voi olla lähekkäin näin rentoutumalla tällä tavalla. Hieronnan on sanottu lisäävän yhteenkuuluvuutta.

Tilaisuuden ilmapiiri oli lämmin. Vanhemmat olivat kiinnostuneita toimintapisteistä. Jotkut vanhemmista jäivät juttelemaan asioista ja kertoivat, että lapset muistivat syksystä asioita ravinnosta ja unesta.
Tilaisuus onnistui mielestämme oikein hyvin. Vanhemmat olivat innostuneita ja lapsetkin jaksoivat ihmeen hyvin pitkän päiväkotipäivän jälkeen.

Vanhempainilta päiväkoti Sateenkaaren vanhemmille 29.4.2013

Järjestimme Päiväkoti Sateenkaaressa vanhemmille vanhempainillan toimintailtapäivän jälkeen. Vanhempainilta toteutettiin ” Learning Cafe” –mallilla, jotta vanhemmat saivat keskustella keskenään vapaasti.

Päiväkodissa oleva tila oli jaettu kolmeen pöytäryhmään. Pöydällä oleviin pöytäliinoihin oli keskustelua varten kirjoitettu kysymyksiä unesta ja ravinnosta. Esimerkiksi alustuksena keskustelulle kysyttiin, miten teillä syödään/nukutaan, onko perhe tyytyväinen tottumuksiinsa, mitä näissä tottumuksissa voisi muuttaa ja mitä hyviä neuvoja perheillä on antaa muille asiasta.
Vanhemmat pääsivät keskustelemaan illan teemoista kirjoittaen syntyneet ideat ylös ryhmänsä pöytäliinaan. Yhdessä pöydässä keskusteltiin ravinnosta, toisessa unesta ja kolmannessa kiusaamisessa. Ennen keskusteluja kukin teema alustettiin lyhyesti. Ryhmän keskusteluaika oli n. 10 minuuttia ja kellon kilauksen jälkeen koko ryhmä siirtyi seuraavaan pöytään.

Ryhmissä kehkeytyi vilkkaita keskusteluja, jopa niin, ettei keskustelua meinannut saada loppumaan ennen kuin siirryttiin seuraavaan pöytään. Vanhemmat kertoivat kilvan vinkkejä toisilleen nukkumiseen ja ravintoon liittyvistä ongelmista.
Ilmapiiri tilaisuudessa oli rento ja iloinen. Vanhemmilla oli paljon ideoita ja mielipiteitä. Keskustelujen jälkeen ryhmissä tulleet ajatukset purettiin yhdessä keskustellen. Monet vanhemmat olivat kokeilleet erilaisia keinoja nukuttamisessa. Huomasimme, että jokaisella perheellä on oma yksilöllinen tapansa ja ne sopivat juuri heille. Uskomme, että perheet saivat toisiltaan hyviä vinkkejä, joita voi sitten kokeilla arkielämässä. Monet vanhemmat kertoivat, että lapset olivat vielä keväälläkin muistaneet uni- ja ravintoasioita, joita olimme syksyllä puhuneet. Erityisesti lautasmalli oli jäänyt lasten mieleen. Ja myös Alli Lautasmalli- runo, jota opettelimme heidän kanssaan.

Ravintoasioista jäi mieleemme, että vanhempainillassa vanhemmat toivat esille niitä ruokia, mitä he itse eivät halunneet syödä. Huomaamattaan he siirsivät ehkä näitä ennakkoluuloja myös lapsille. Monet vanhemmista vaativat lapsilta hyviä pöytätapoja. Maistamisesta käytiin keskustelua. Maistamispakosta toiset olivat sitä mieltä, että lapsen ei ole pakko maistaa ruokaa. Toisten mielestä pieni maistiaisannos olisi paikallaan lapselle. Tätä kautta hän oppii ehkä jossain vaiheessa syömään kyseistä ruoka-ainetta.
Uniasiat liittyivät lähinnä nukahtamisen vaikeuksiin lapsilla. Toiset kannattivat nukuttamista ja toisten mielestä lasten tulisi nukahtaa yksin iltarutiinien jälkeen. Jotkut vanhemmista kysyivät, miten lapsen saa rauhoittumaan, jos hän herää huutaen keskellä yötä.

Olimme suunnitelleet tilaisuutta miettien, miten toteutamme keskustelun.  Learning Cafe – menetelmä tuntui hyvältä menetelmältä. Se sai aikaan vilkkaan keskustelun ja ilmapiirikin rentoutui, kun sai piirtää ja kirjoittaa pöytäliinaan. Päiväkodin vanhemmat tuntuivat tuntevan toisensa ja sen vuoksi heidän oli helpompi päästä vuorovaikutukseen toistensa kanssa. Lisäksi heillä oli edellisellä viikolla ollut kevätretki Kisakallion urheiluopistoon. Heillä oli varmasti vielä muistissa kuka kukin on.
Molemmista tilaisuuksista ja koko projektista jäi meille hyvä mieli. Sekä lapset että vanhemmat olivat innostuneita aiheista ja ottivat osaa toimintoihin, joita järjestimme. Syksyllä järjestimme palautekyselyn vanhemmille ja saimme hyvää palautetta projektista. Toivomme, että projekti jatkuu toisissa päiväkodeissa ja ideoistamme on hyötyä tuleville opiskelijoille.

Hanna-Maria Perkkiö ja Taina Lensu
Kirjoittajat ovat Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoita

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti